To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Muzyka Źródeł vol. 10
RZESZOWSKIE, POGÓRZE

Polskie Radio 2013


CD - 22 zł   Dodaj do koszyka

  1. Polka pstrykana
  2. Woły od Piątkowej
  3. Wygrywka dla panny młodej
  4. Dobranoceńka - pieśń przedweselna
  5. Oj zakukała, oj kukułeczka - pieśń weselna
  6. Już się ciemni, juz się mroczy - pieśń weselna
  7. Grajcie mi skrzypeczki - pieśń weselna
  8. W Dunaju, we wodejce - pieśń weselna
  9. Wolny weselny
  10. Polka od ucha
  11. Krakowiak weselny
  12. Polka galopka
  13. Polka
  14. Oberek - Poleciały gołębisie
  15. Poleczka
  16. Oberek
  17. Poleczka cygańska
  18. Nadobna Marysiu - kolędowanie dla dziewczyny
  19. Niech gospodarz - kolędowanie dla gospodarzy
  20. Hej lelija - kolędowanie dla gospodarza
  21. Panie gospodarzu - kolęda na Nowy Rok
  22. A czy je, czy nie ma - szczebiótka
  23. A któż mi tam - pieśń śpiewana w Popielec
  24. Lament - pieśń pogrzebowa
  25. Była ci Święta Dorotka - apokryf
  26. Pasła Kasieńka krówki dwie - melodia pasterska
  27. Kołysz-że się kołysz - kołysanka
  28. Kąpała się Kasia w morzu - ballada
  29. A w nidziele, w nidziele - ballada
  30. Równy - taniec
  31. Krakowiak - Idziemy z muzyką
  32. Sowa na gaju siada - melodia taneczna
  33. W sanockim sadzie - wolny
  34. Polka Na góreczkę
  35. Sztajer
  36. Polka stawana
  37. Tramelka
  38. Chodzony

   Nagrania na płycie pochodzą z lat 1962-1995. Zostały dokonane przeważnie w centralnej części regionu i objęły najstarsze kapele, przykłady gry solowej, typowego repertuaru tanecznego.
   W muzyce wokalnej Rzeszowszczyzny dominuje śpiew weselny, pieśni żałobne, kolędy, kołysanki. Ten repertuar wykonywany jest przez kapele w różnym składzie, typowym dla poszczególnych części regionu. Obok nagrań kapel dwuosobowych (skrzypce i bas) , prezentowane są kapele, do których włączono klarnet i skrzypce sekundowe, a także zespoły, w które swoje charakterystyczne brzmienie zawdzięczają włączeniu do składów cymbałów. Ten instrument pojawia się w kapelach rzeszowskich w latach 30. XX wieku i tylko w tym regionie Polski nadal występuje. Na płycie zamieszczono przykłady gry solowej starszych cymbalistów, którzy grają na różnorodnie brzmiących instrumentach. Ta różnorodność bierze się z odmiennej techniki budowy cymbałów, rodzaju materiału i doboru strun. Instrumenty te były najczęściej wytwarzane przez samych muzyków.
Repertuar rzeszowskich instrumentalistów obfituje w wiele odmian polek, np: polki wściekłe, drobne galopki, tramle, stawane, pstrykane, a także oberki, krakowiaki, ballady, czy chodzone.

Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.