To jest tylko fragment strony. |
Muzyka Źródeł
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE W POLSCE cz. I
vol. 13
Polskie Radio 2013 (reedycja)
CD - 22 zł Dodaj do koszyka | ||
Lemkows - The Lower Beskid - Do stilcia sidaty - dla sieroty (0:27) Boykos - Bieszczady Mountains - Komuż ty sia Marusuniu kłaniajesz - dla sieroty 0:36 Ukrainian people of the San-river area 26b. Rozcwytały fijałoczki - hahulka 0:43 Ukraińcy i ludność ukraińskojęzyczna z Podlasia Południowego Ukrainians and the ukrainian-speaking people from the Southern Podlasie Ukrainians and the ukrainian- and belorussian-speaking people from the Northern Podlasie - Sydyt Manioczka 1:05 Belorussians and the belorussian-speaking people from the Northern Podlasie |
opis:
Na płycie nagrania pieśni mniejszości ukraińskiej i białoruskiej, dokonane w przeważające liczbie w 1998 roku.
Pieśni białoruskie zostały zarejestrowane w miejscowościach Załuki, Zarzeczany i Suszcza. położonych na północ od Narwi, niedaleko Gródka. Są tu pieśni obrzędowe: weselne, chrzcinowe, dożynkowe oraz pieśni związane z przesileniem wiosennym - Wielkanocne syraja huska i konopielki - pieśni o prostej strukturze muzycznej, w której pojawiają się wątki zalotne i miłosne.
Repertuar ukraiński pochodzi z obszaru Łemkowszczyzny, Bojkowszczyzny, Nadsania i Podlasia. Łemkowie zamieszkiwali dawniej obszar Beskidu Niskiego i Bieszczad, a obecnie także na obszarze Polski północnej i zachodniej.
Nagrania zamieszczone na płycie dokonane zostały w miejscowościach: Regietów, Florynka, Binczarowa, Nowa Wieś, Berest, Roztoka k. Krynicy i obejmują pieśni obrzędowe związane z Bożym Narodzeniem (kolędy) oraz weselem (pieśni w rytmie krakowiaka i czardasza).
Kapele z Łemkowszczyzny wykorzystywały skrzypce i basy, a pod wpływem muzyki słowackiej i cygańskiej rozszerzały skład o skrzypce sekundujące (kontra) i podwajały obsadę o pierwsze skrzypce.
Bojkowskie pieśni nagrano u Rozalii Słoninko pochodzącej z bieszczadzkiej wsi Zawadka. Jej repertuar stanowiły pieśni obrzędowe: weselne, żniwne, bożonarodzeniowe.
Tańce grywane w rytm regionie to przede wszystkim polki, walczyk, kozaczki, kołomyjki i tańce charakterystyczne - kryżowaniec, nadier, obertak.
Muzyka Nadsania (obszaru położonego na północ od dolnego biegu Sanu do okolic Tomaszowa Lubelskiego i Bełżca) została zarejestrowana w okolicach Węgorzewa, w miejscowościach Budzewo i Rudziszki. Prezentowany repertuar obejmuje pieśni weselne, okresu Wielkiego Postu i Wielkiej Nocy. Wśród tańców można usłyszeć poleczki, walczyki, kozaki, kołomyjki, oberlinksy, a także melodie szczodrakowe.
Repertuar ukraiński z Podlasia Północnego obejmuje pieśni korowajowe, pieśni weselne i wiosenne, nagrane w Dobrzyniu Dużym i Dołhobrodach.
Muzyka mniejszości ukraińskiej z Podlasia Północnego, zarejestrowana w Dobrowodzie i Orzeszkowie koło Hajnówki, obejmuje przykłady pieśni obrzędowych, lirycznych pieśni kozackich, pieśni rosyjskich, przyswojonych przez ludność Podlasia w czasie przesiedleń w głąb Rosji w latach 1915 - 1918.
Wydanie płyty odbyło się przy wsparciu finansowym Instytutu Muzyki i Tańca.