To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Muzyka Żródeł vol. 22
BALLADY

Poslkie Radio 2004


CD - 22 zł   Dodaj do koszyka

    Niewierna żona
  1. Wyjechał starosta z chartami na pole
    Jasio konie poił – Jasio morderca
  2. Jasio konie poił
  3. Oj w lesie, w lesie pod sosnum
  4. Jasio z Magdalenkum nockie wędrowały
  5. Przyjechał Jasieniek z dalekiej krainy
    Dzieciobójczyni
  6. Poszła dziwka w las po wodę
  7. Tam pod Krakowem na błoniu
    Mąż zabójca żony i brata
  8. Cztery mile za Warszawą
    Służył Jasio we dworze
  9. Służył Jasio we dworze
  10. Służył Jasio u pana
    Nieszczęśliwa miłość (kwiaty nagrobne)
  11. Gdy młodzieniec na wojnę chciał jechać
    Powrót męża
  12. Wdowa dom buduje
    Podolanka
  13. Na podolu biały kamień
    Zemsta braci
  14. Pojechał brat na wojenkę
    Porwana siostra
  15. Tam w Krakowie na ulicy
    Trójziele
  16. Przyjechało trzech andrusów w nocy
    Lilie
  17. Stała nam się nowina
    Ojciec i trzy córy
  18. Mioł jeden ojciec trzy cery
    Kowalicha
  19. Na polskim gościńcu kuźnia murowana

   Kolejna płyta z serii „Muzyka źródeł” zawiera ludowe ballady polskie, wybrane z nagrań zgromadzonych w Archiwum Folkloru Polskiego Radia w Warszawie. Jest to niewielka cząstka bogatego zespołu pieśni, na który wedle „Katalogu polskich ballad ludowych” Elżbiety Jaworskiej składa się około stu dwudziestu utworów wykonywanych w tysiącach wariantów regionalnych w całej Polsce. Jest to jednak cząstka reprezentatywna, pokazująca podstawowe wartości tego gatunku folkloru, który od XIX budzi niezmienne zainteresowanie miłośników tradycji ludowej w Polsce, a już wcześniej został doceniony w Europie.
   Ballady stanowią w folklorze gatunek wyróżniający się nie tylko względną długością formy poetyckiej, ale przede wszystkim treścią i sposobem jej przedstawienia. Zawierają opowieści o wydarzeniach dramatycznych, nierzadko tragicznych, w których splata się miłość i śmierć, wierność i zdrada, zbrodnia i kara, a w sposobie ujęcia tematu realizmowi szczegółów i dramatyzmowi akcji towarzyszy nastrój powagi, grozy, niekiedy wzmacniany przez motywy fantastyczne. Wydarzenia przedstawiane są zwięźle, wręcz lakonicznie, zwłaszcza w przekazach najstarszych, z wykorzystaniem skrótów i znaków symbolicznych.
   Historie dziejące się w balladowym świecie dotyczą spraw najprostszych i najważniejszych, życia i śmierci, rozgrywają się w niewielkim kręgu osób bliskich, których rdzeń stanowi rodzina: matka i ojciec, brat i siostra, mąż i żona, oczywiście przede wszystkim dziewczyna – kochanka i chłopiec – kawaler, którego pojawienie się stanowi zawiązek akcji. Niemal każdy z podanych utworów zawiera motyw śmierci, zwykle gwałtownej, nienaturalnej, spowodowanej, przez ogarniętego emocją człowieka, który cierpi sam i powoduje cierpienia innych.
   Wysokie walory artystyczne ballad – tekstów, nie melodii – wcześnie dostrzegli najwięksi nasi poeci, zwłaszcza romantycy, ceniący prostotę i dramatyzm fabuł, siłę wyrazu i surowość uobecnionych w nich zasad moralnych. Pierwszego i największego odkrycia dokonał Adam Mickiewicz, który swoje „Lilie” oparł na tradycyjnym wątku ludowym o pani, co pana zabiła.
   Wykonawcami pieśni balladowych są najczęściej kobiety, wiejskie śpiewaczki. Ich styl wykonawstwa odpowiada ludowej tradycji śpiewu, nastawionej bardziej na przekazywanie tekstu niż na jego interpretację. Zainteresowanie balladą w środowiskach miejskich, literackich, kabaretowych, folkowych jest wciąż znaczne; wydanie płytowe ballad ludowych będzie – miejmy nadzieję – służyć wszystkim chcącym sięgać do źródeł tego gatunku.

wykonawcy:
Franciszek Mleko (1)
Stanisława Pyznar (2)
Krystyna Ciesielska (3)
Stefania Kietlińska (4)
Teresa Barszczewska (5)
Maria Bienias (6, 9, 13)
Michalina Mrozik (7, 15)
Janina Smagałowa (8)
Anna Andruszkiewicz (10)
Jadwiga Sawicka (11)
Helena Marciniak (12)
Bronisława Chmielowska (14)
Maria Walasik (16)
Zofia Szczęsna (17)
Maria Rogusz (18)
Bronisława Bednarek (19)