To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Maria Pomianowska & przyjaciele
MONIUSZKO Z 1000 I JEDNEJ NOCY

Fundacja Niezależny Fundusz Kultury POLCANART, 2019


czasowo niedostępne

  1. Baśń 1 S. Moniuszko Prząśniczka   03:31
  2. Baśń 2 S. Moniuszko Znaszli ten ktaj   04:43
  3. Baśń 3 S. Moniuszko Rada   02:55
  4. Baśń 4 S. Moniuszko Kozak   04:00
  5. Baśń 5 S. Moniuszko Triolet   03:27
  6. Baśń 6 S. Moniuszko Dumka   03:58
  7. Baśń 7 M. Pomianowska Pari Banu   04:10
  8. Baśń 8 S. Moniuszko Swaty   03:35
  9. Baśń 9 S. Moniuszko Złota rybka   03:59
  10. Baśń 10 S. Moniuszko Nawrócona   03:58
  11. Baśń 11 S. Moniuszko Pieśń wieczorna   04:56
  12. Baśń 12 S. Moniuszko Ten stary zegar   03:29


opis:



"Projekt Fundacji Niezależny Fundusz Kultury Polcanart i Marii Pomianowskiej stanowi próbę spotkania międzykulturowego, którego główną osią są wybrane dzieła wielkiego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki.

[...]

Utwory zaproponowane na płycie to unikatowe, twórcze opracowania Marii Pomianowskiej zarówno znanych, jak i nowo odkrytych, dzieł Moniuszki z wykorzystaniem instrumentarium etnicznego z różnych stron świata, muzyki klasycznej i muzyki ludowej. To wyjątkowe połączenie tradycji muzycznej sześciu kontynentów z wybranymi utworami Moniuszki. Na płycie usłyszymy szereg znanych i lubianych pieśni w opracowaniu Marii Pomianowskiej, a w załączonej wkładce przeczytamy informacje o artystach biorących udział w projekcie i użytych w nim instrumentach.

[...]

Pomysł Moniuszko z 1000 i jednej nocy to próba przeniesienia muzyki wybitnego polskiego kompozytora w świat dźwiękowej fantastyki. To podróż wyobraźni, której osią są wybrane dzieła Stanisława Moniuszki. Odwiedzamy miejsca spotkania niezwykłych brzmień, gdzie afrykański balafon brzmi doskonale z polską suką spod Biłgoraja, doprawiony rytmem indyjskiej tabli. Kryterium doboru instrumentarium, na które opracowałam utwory Moniuszki, była chęć stworzenia nowych barw i emocji w muzyce. Materiał na płycie to pieśni bez słów, gdzie całe historie rozgrywają się na płaszczyźnie li tylko dźwięku.

[...]


artyści:



Maria Pomianowska - suka biłgorajska, suka mielecka, fidel płocka, wiolonczela, kobyz, erhu, głosy, twórcze opracowanie utworów, kierownictwo artystyczne
Grażyna Auguścik - wokalizy
Natalia Kovalenko - wokalizy
Aleksander Ładysz - bas
Fei Jenron - phipa
Shaheen Parvez - sarangi
Noumassan Dembele - balafon, kora, djembe
Dariush Rasouli - ney
Katarzyna Gacek-Duda - flety poprzeczne, zurna, piszczałki beskidzkie, kaval, bansuri
Alina Mleczko - saksofon
Karolina Matuszkiewicz - skrzypce
Katarzyna Kamer - wiolonczela
Aleksandra Kauf - suka biłgorajska
Karolina Hulbój - wspak
Iwona Rapacz - suka basowa
Gwidon Cybulski - śpiew, harmonijka ustna, ngoni, balafon
Wojciech Lubertowicz - duduk, gong, dzwonki, instrumenty perkusyjne, śpiew
Sebastian Wypych - kontrabas
Bartas Szymoniak - beatbox
Hubert Giziewski - akordeon
Piotr Malec - tabla
Rafał Mamiński - saz
Ryszard Wojciul - pady
Behnam Ghazavfaripour - santoor


pełny opis:



"Projekt Fundacji Niezależny Fundusz Kultury Polcanart i Marii Pomianowskiej stanowi próbę spotkania międzykulturowego, którego główną osią są wybrane dzieła wielkiego polskiego kompozytora Stanisława Moniuszki.

Stanisław Moniuszko - jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskiego romantyzmu. Jest nazywany ojcem polskiej opery narodowej. Urodził się 5 maja 1819 r. w Ubielu, zmarł 4 czerwca 1872 r. w Warszawie. Kompozytor, dyrygent, pedagog, organista, wielki patriota; autor ponad 300 pieśni, a także wielu oper, operetek, baletów i muzyki kościelnej. Tworzył muzykę nacechowaną narodowo, w swoje kompozycje niejednokrotnie wplatał wyraziste elementy polskiego folkloru, wykorzystywał w nich też utwory polskich i światowych poetów: Jana Kochanowskiego, Adama Mickiewicza, Wolfganga Goethego, Victora Hugo, Georga Byrona. Jego najsłynniejsze dzieła to opery: "Halka", "Straszny dwór", "Paria", "Hrabina". Twórca "Śpiewników Domowych", w których zapisał wiele znanych pieśni, takich jak: "Prząśniczka", "Pieśń wieczorna", "Kozak", "Dziad i Baba".

Utwory zaproponowane na płycie to unikatowe, twórcze opracowania Marii Pomianowskiej zarówno znanych, jak i nowo odkrytych, dzieł Moniuszki z wykorzystaniem instrumentarium etnicznego z różnych stron świata, muzyki klasycznej i muzyki ludowej. To wyjątkowe połączenie tradycji muzycznej sześciu kontynentów z wybranymi utworami Moniuszki. Na płycie usłyszymy szereg znanych i lubianych pieśni w opracowaniu Marii Pomianowskiej, a w załączonej wkładce przeczytamy informacje o artystach biorących udział w projekcie i użytych w nim instrumentach.

Chcemy serdecznie podziękować wszystkim osobom i instytucjom zaangażowanym w to przedsięwzięcie, które nam zaufały i pomogły. Szczególne podziękowanie należy się autorowi szaty graficznej Andrzejowi Pągowskiemu. Artysta ten kolejny już raz wspiera i ubarwia projekty Marii Pomianowskiej".

Aleksander Czajkowski-Ładysz,
Prezes Fundacji Niezależny Fundusz Kultury Polcanart




"Pomysł Moniuszko z 1000 i jednej nocy to próba przeniesienia muzyki wybitnego polskiego kompozytora w świat dźwiękowej fantastyki. To podróż wyobraźni, której osią są wybrane dzieła Stanisława Moniuszki. Odwiedzamy miejsca spotkania niezwykłych brzmień, gdzie afrykański balafon brzmi doskonale z polską suką spod Biłgoraja, doprawiony rytmem indyjskiej tabli. Kryterium doboru instrumentarium, na które opracowałam utwory Moniuszki, była chęć stworzenia nowych barw i emocji w muzyce. Materiał na płycie to pieśni bez słów, gdzie całe historie rozgrywają się na płaszczyźnie li tylko dźwięku.

Ludzie starożytnego Wschodu mawiali, że baśnie, i ci co je opowiadają, tworzą nasz świat, a miejsce, do którego nas zabierają istnieje. Gdy baśń się kończy, historia powraca do źródła, z którego wypłynęła, jak fala oceanu, aby czekać na kolejne opowiedzenie i odsłonę.

W dalekich krajach mędrcy mawiają, iż nasz rzeczywisty świat ma w istocie baśniową naturę, a my śnimy na jawie. Nasze życie to malowidło złożone z kolorów, będących odbiciem zasad, na których wspiera się funkcjonowanie tego świata.

Do dziś, na każdym kontynencie, opowiadacze baśni uważani są za posłańców ze świata duchowego, łączników między tym co widzimy a tym co niewidzialne. Baśnie traktowane są jak lekarstwo, a ich słuchanie wzbogaca duszę. Materiał na płycie zabiera nas do samego serca polskiej muzyki, którym jest twórczość Moniuszki, ale poprzez swe bajkowe odsłony, bogatymi wzorami dźwięków pustyni, stepu czy oceanu, wprowadza słuchacza w świat muzycznej fantazji. Wiele pieśni Moniuszki, które opracowałam, łączy się z echem melodii Dalekiego Wschodu, Indii czy Afryki. Jest nawet kompilacja pieśni Swaty i bułgarskiego tańca ludowego Novozagorskij horo z repertuaru legendarnego gadulkarza M. Niedialkova oraz koreańska melodia Arirang wpleciona w moniuszkowski Triolet. Wszystkie utwory doprawione zostały bogatą improwizacją. Na płycie znajdziecie państwo również niespodzianki – jeden utwór skomponowany przeze mnie pt. Pari Banu oraz arię Skołuby ze Strasznego dworu zinterpretowaną przez Aleksandra Ładysza w iście bajkowy sposób.

Ta niezwykła wyprawa ukazuje piękno wybranych dzieł kompozytora w nowym świetle. Wydobywa walory, które być może po raz pierwszy zauważymy wpisując je w barwy instrumentów etnicznych. W każdej bajce pragnęłam zostawić słuchaczowi przestrzeń dla tworzenia jego własnych, niepowtarzalnych opowieści. Mam nadzieję, że takie interpretacje dzieł Stanisława Moniuszki ukażą odbiorcom płyty wspólny, kulturowy alfabet, coś co jak baśń łączy, wywołując poczucie identyfikacji z innymi ludźmi bez względu na kontynent, z którego pochodzą. Zamiłowanie do niecodziennych opowieści niechaj zachęci osoby dotychczas niesłuchające muzyki Moniuszki do odkrycia tych dźwięków, a wielbicieli twórczości kompozytora do odczytania jej artystycznego przekazu na nowo. Pokochajmy Moniuszkę z bajki".

dr hab. Maria Pomianowska