To jest tylko fragment strony.
kliknij tu aby wyświetlić całą stronę

Zespół Polski
OJ CHMIELU...


nakład wyczerpany

  1. Polka rzeszowska
  2. Rosła ja se rosła... (Biłgorajskie)
  3. Na dobranoc dla fletu i fideli płockiej (Radomskie)
  4. Dyngusowa (Kujawy)
  5. Chorea Polonica (tabulatura lutniowa-XVII w.)
  6. Służył Jasio u Pana... (Mazowsze)
  7. Oberek przytykany (Siedleckie)
  8. Polka z sieradza
  9. Kośniki na fidel płocką i cymbały (Kujawy)
  10. Hej, święty Jónie... (Radomskie)
  11. Trzy Tańce Polskie (tabulatury lutniowe XVII w.)
  12. Oberek Wilanowski
  13. Na dobranoc przed ślubem (Sandomierskie)
  14. Polka na sukę i bęben (Biłgoraj)
  15. Dziewcyna z Nowogroda... (Mazowsze)
  16. Taniec Polski (anonim XVII w.)
  17. "Wyrywany" i Chorea Polonica na fidel płocką, cymbały i bęben (tabulatura lutniowa, Vietorix Codex - XVII w.)
  18. Oberek i ober śpiewany (Kieleckie)
  19. Gdzieś się chciał biały Janie ozenić... (Sandomierskie)
  20. Oberek kajocki na fidel płocką, bęben i basy (Rdzuchów)
  21. Melodia do wicia rózgi (Sandomierskie)
  22. Polka Radomska
  23. Oj chmielu...

  (...) Przenikanie się świata wiejskich pieśni i tańców z twórczością artystyczną na przestrzeni wieków było przy konstruowaniu naszego repertuaru motywem przewodnim. Przygotowując tę płytę chcieliśmy spojrzeć w przeszłość, odnaleźć nasze korzenie dające siłę żywotną oraz doświadczyć to co niemożliwe do opisania, a nazwane przez nas archetypem polskości w muzyce. Repertuar zaczerpnięty został z historycznych opracowań (O. Kolberg), nagrań terenowych (m.in. ze zbiorów Instytutu Sztuki PAN), opublikowanych prac oraz wędrówek po wsiach polskich. Aby osiągnąć nasz cel wybraliśmy utwory odwołujące się przedchrześcijańskich obrzędów (...)
  Rytm to wyraz pierwotnej siły witalnej. Tym co określa się mianem wyznacznika polskości w muzyce jest rytmika mazurkowa. Nie do wyobrażenia było i jest tradycyjne polskie wesele czy zwykła zabawa wiejska bez oberka, mazurka czy kujawiaka. Zjawisko wchodzenia w rodzaj transu podczas grania występuje w wielu kulturach muzycznych świata, stosunkowo mało znany jest jednak fakt istnienia muzyki transowej w Polsce. Transową witalność najwyraźniej widać w archaicznym oberku kajockim którego melodię i rytm zaczerpnęłam od nieżyjącego już mistrza z Rdzuchowa Józefa Kędzierskiego (z nagrań terenowych Andrzeja Bieńkowskiego). Oberek kajocki będąc w dużej mierze utworem improwizowanym dotyka spontanicznej kreacji, czyli tego co pierwotne i najcenniejsze w muzyce. Polka choć to taniec pochodzenia zagranicznego od lat wrosła w kulturę polską stając się jej integralną częścią. Nie mogło zatem zabraknąć i tego tańca. Obok tańców wiejskich gramy choreae polonicae zaczerpnięte z tabulatur lutniowych (Jana Stobeusza, Wojciecha Długoraja, Piotra Fabriciusa). Stara ballada "Służył Jasio u Pana", utrzymana w ciemnych barwach przedstawia bardzo popularne w polskich balladach wątki tematyczne(...)
  Polecając Państwa uwadze nową płytę Zespołu Polskiego, wierzę, że pochylając się nad tradycją, doświadczeniami naszych przodków, wchodząc głębiej we własną kulturę łatwiej nam będzie zrozumieć innych i być przez innych zrozumianym.

Maria Pomianowska

skład zespołu:
Maria Pomianowska - śpiew, fidel płocka, suka
Marta Stanisławska - cymbały, śpiew
Małgorzata Szarlik - skrzypce żłobione, śpiew
Ewa Wróbel - śpiew
Jerzy Burdzy - basy
Jędrzej Czarnecki - basy, śpiew
Paweł Kobus - piszczałki, flety, dudy, bombarda
Piotr Gliński - bębny
Henryk Woźniak - ligawy