To jest tylko fragment strony. |
archiwum aktualności 2017/2018
Aktualne informacje: 2022 r. | Archiwalne informacje: 2021 r. | 2020 r. | 2019 r. | 2017/2018 | 2016 r. | 2015 r. | 2014 r. | 2013 r. | 2012 r. | 2011 r.
Czeremszyna - TĘSKNOTY | YEARNINGS
... czekam na Ciebie ... tęsknię ... nie płaczę ... przychodzisz we wspomnieniach ... uśmiecham się ...
od momentu ujrzenia tego świata, od pierwszego oddechu stajemy się integralnym i nierozłącznym, paradoksalnie nieprzemijającym, elementem procesu ... zwanym przemijaniem ... przemija czas, życie; coś w międzyczasie się kończy ... coś jednocześnie zaczyna ... w pogoni za czymś bliżej nie określonym ... szczęściem? ... często nie dostrzegamy strat ... refleksja przychodzi zbyt późno ... znowu nie zdążyliśmy ... a tyle jeszcze mieliśmy do przekazania ... cierpimy ... przystańmy na chwilkę ... wsłuchajmy się w otaczającą nas przestrzeń ... pozwólmy dogonić się tęsknotom ... obudzą się wspomnienia ... przecież tęskniliśmy od zawsze ... niezależnie od wieku ... za czymś ...
INFORMACJE PRZEDŚWIĄTECZNE:
:: W okresie przedświątecznym wszystkie zamówienia realizowane są na bieżąco (24 h), przesyłki wysyłamy priorytetem (WAŻNE: sklep jest 'archaiczny' i nie wysyła automatycznych powiadomień o przyjęciu zamówienia, korespondencja prowadzona jest po godz. 16:00).
:: Zamówione płyty można odebrać stacjonarnie w Muzycznej Galerii Folkowej (adres powyżej), po uprzednim umówieniu telefonicznym. Przy składaniu zamówienia przez stronę, należy wpisać w komentarzu chęć odbioru osobistego (prosimy podać też nr telefonu).
:: Jeśli ktoś jest zainteresowany inną formą płatności niż przesyłka pocztowa za pobraniem przy składaniu zamówienia przez stronę, należy wpisać w komentarzu chęć innej formy płatności (np. przedpłata na konto, PayPal - w takiej sytuacji NIEZBĘDNE jest podanie adresu e-mail). Tak samo, jeśli ktoś jest zainteresowany przesyłką do paczkomatu.
Janusz Prusinowski Kompania - PO ŚLADACH | IN THE FOOTSTEPS
Premiera płyty 15 grudnia
Podążając śladami wiejskich muzykantów odkrywamy nieoczekiwane i nieoczywiste krajobrazy - muzyczne i ludzkie. Bywa że zataczamy w nich coraz to nowe kręgi, czasem wkraczamy w obszary całkiem nieznane a niekiedy odnajdujemy w nich coś niezwykle osobistego.
Na płycie "Po śladach" znalazły się zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Mam nadzieję, że ta publikacja - tak jak zdjęcie z podróży - odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła nas fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności.
MINIMAL BLOOD. tradycyjne pieśni o kobietach i krwi
Tematem MINIMAL BLOOD są tradycyjne pieśni o kobietach i krwi. Na płycie pojawią się historie kobiet, które decydują się na zbrodnie, ale także tych, na których zbrodnia jest dokonana; kochanków, którzy giną, bo ich miłość nie jest akceptowana; boskiej kary za planowanie czyjejś śmierci; diabelskiej kary za przyczynienie się do czyjejś śmierci; świętego uniknięcia śmierci. Historie mieszające świat realny i magiczny, które niegdyś służyły zapewne wzmocnieniu moralności. Czytane przez pryzmat współczesności opowiadają o wielowątkowości losów kobiety, o ich wrażliwości i emocjonalności, niemocy, miłości.
Projekt tworzą artyści wielu estetyk: inicjatorka, Maja Miro-Wiśniewska - wykonująca m.in. współczesną muzykę na fletach historycznych, Kasia Kadłubowska - perkusistka zanurzona w minimalizmie i konceptualizmie oraz duet Grochocki_Odorowicz, który swoim wykonaniem pieśni pogrzebowych wygrał Konkurs Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" 2017.
Alina Jurczyszyn i Kamila Bigus - SOUND MEDITATION
from SONG LABORATORY
"Sound Meditation" - płyta założycielek zespołu Laboratorium Pieśni, Aliny Jurczyszyn i Kamili Bigus - pieśni tradycyjne, transowe, z pradawnej pamięci naszych przodków, utkane z głosów i etnicznych instrumentów, improwizacji i sennych narracji.
Alina Jurczyszyn - wokal, shruti box, bęben szamański, instrumenty perkusyjne
Kamila Bigus - wokal, skrzypce, rebeb turecki, bęben szamański, instrumenty perkusyjne
oraz gościnnie: Michał Zeltman i Hubert Połoniewicz.
Óir - IN SCOTTISH CONDITION
Naszym zamysłem było pokazanie zróżnicowania muzyki szkockiej i jej wpływ na sąsiednie kraje - Irlandię i Anglię.
ÓIR prowadzi słuchacza przez różne szkockie krainy i formy muzyczne: taneczne Strathspeys, liryczne Airs, skoczne Jigs czy piosenki.
Na płycie znajdują sie utwory napisane lub zapisane od XVII do XIX wieku. Są to zarówno utwory tradycyjne jak i napisane przez kompozytorów, których znamy z nazwiska, ale którzy pisali utwory w idiomie szkockim tacy jak Alexander Walker czy Hewie MacDonald.
JANUSZ PRUSINOWSKI KOMPANIA, premiera płyty "Po śladach" (15 grudnia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
warsztaty: godz. 12:00
koncert: godz. 19:00
z cyklu: Folkowo Bemowo
Janusz Prusinowski Kompania to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów i śpiewaczek, mistrzów improwizowanych mazurków i oberków, ale równocześnie to także awangardowa formacja o charakterystycznym, trudnym do podrobienia, unikalnym brzmieniu.
Płyta "Po śladach" to zarówno starożytne obery, wykrzykiwane wyrywasy i improwizowane mazurki jak i utwory powstałe z poetyckiej refleksji. Mam nadzieję, że ta publikacja - tak jak zdjęcie z podróży - odzwierciedla miejsce, do którego zaprowadziła nas fascynująca wędrówka w poszukiwaniu muzycznej tożsamości i wewnętrznej jedności.
Sarakina - BALKANTRON
BALKANTRON to szósty już album Sarakiny, wydany z okazji osiemnastych urodzin zespołu. W większości wypełniły go nowe autorskie kompozycje Jacka Grekowa. Do nagrań ponownie został zaproszony improwizujący wirtuoz gadułki, Peyo Peev, na co dzień solista Bułgarskiej Narodowej Radiowej Orkiestry Muzyki Ludowej. Poza bułgarskim i macedońskim folklorem Sarakina do swej muzyki włącza elementy klasyki, jazzu i szeroko rozumianej world music.
Jahiar Irani / Łukasz Czekała / Maciej Trifonidis / Ethno Orchestra (9 grudnia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
koncert: godz. 19:00
bilety: wstęp wolny
Projekt specjalny, łączący muzykę etniczną z jazzem i współczesną elektroniką
Jahiar Irani (Iran) - santur, śpiew | Łukasz Czekała - skrzypce, elektronika | Maciej Trifonidis - bass, darbuka, framedrum, inst. klawiszowe | Adam Rozenman - riq, daf, bendir, inst. perkusyjne | Sebastian Freyberg - darbuka, framedrum | Mateusz Bartosiewicz - perkusja
Same Suki - ACH, MÓJ BORZE
Drugi studyjny album zespołu Same Suki - ACH, MÓJ BORZE to płyta, która powstała z chęci wyrażania siebie, taką jaką się jest. Bez cenzury. To muzyka kobiet z miasta, które nie boją się sięgać do źródeł, żeby śpiewać o tym, co tu i teraz.
Punktem wyjścia dla jej powstania były melodie i teksty ludowe - te zasłyszane na podwórku, te nauczone w domu i te znalezione w książkach etnograficznych. Same Suki z poszukiwań w muzyce źródeł stworzyły płytę eklektyczną i zaangażowaną we wszystkie ważne dla zespołu sprawy - ekologię, prawa kobiet, miłość, seks, odnajdywanie siebie i swojego głosu.
Festiwal Radio Azja (6-9 grudnia, Warszawa)
Podczas czterech festiwalowych dni będzie można usłyszeć radykalnie różne projekty muzyczne: od kontemplacyjnych, minimalistycznych kompozycji łączących brzmienie instrumentów akustycznych i subtelnej elektroniki, przez rytualne tańce, którym towarzyszy muzyka współczesna, melancholijno-wybuchowy jazz z Korei i japońskie "domowe melodie", aż po przetworzony zestaw nagrań terenowych i taneczny, wysokooktanowy wieczór z indyjską bhangrą.
Podobnie jak w zeszłym roku, koncertom towarzyszyć będzie Akademia Radia Azja, w ramach której odbędą się spotkania z artystami, warsztaty i prelekcje.
28. Festiwal Mikołajki Folkowe 2018 (30 listopada-2 grudnia, Lublin)
Lubelskie 28. "Mikołajki Folkowe" to interdyscyplinarne wydarzenie poświęcone różnym aspektom kultury tradycyjnej, sposobami jej zachowania we współczesnym świecie, możliwościom inspiracji folklorem w rozmaitych dziedzinach sztuki i ludzkiej aktywności. Festiwal to jednak przede wszystkim muzyka folkowa.
W programie koncerty artystów z Polski, Filandii, Izraela i Rosji, konkurs dla młodych zespołów "Scena Otwarta", warsztaty śpiewu i tańca, konferencja naukowa, wystawa fotografii, "Żywe Książki", Jarmark Cudów, warsztaty muzyczne dla dzieci i robienia ozdób choinkowych.
Na głównej scenie wystąpią: Laboratorium Pieśni, Otava Yo, Yamma Ensemble, Orkiestra św. Mikołaja, Pekko Käppi & K:H:H:L oraz laureaci konkursu "Scena Otwarta".
BlackFace Family - AFRICAN DRUMS
Piosenki BlackFace Family są punktem kulminacyjnym dyskotek w klubach Mzuzu, w betonowych wnętrzach, udekorowanych tylko mirror balls u sufitu. Może wydawać się eklektyczna, ale z elementów hip-hopu, dancehall'u, reggae, rnb, afro-popu, kwaito house'u i wielu innych zespół utkał lokalny, rozpoznawalny styl kukaning'inako - co znaczy spod góry Kaningina.
[...] Twiggy, odpowiedzialny za większość bitów, jest uważany za najważniejszego producenta muzyki klubowej z północy Malawi. Zespół tworzy z dwoma braćmi - czyli wokalistami Jah Facem i Sparrowem, wspomaganymi przez Kritique'a. Łączą oni malawijskie zamiłowanie do wielogłosowych melodii z przefiltrowanymi przez afrykańską wrażliwość stylizacjami rap i raga. [...]
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata 2018 (23-24 listopada, Warszawa)
Jesienna edycja Festiwalu, to dwa dni wypełnione koncertami muzyki tradycyjnej, warsztatami, tańcami do rana przy dźwiękach świetnych wiejskich kapel. A także - uroczysta wymiana instrumentów między Polską i Estonią.
Jesienny festiwal rozpocznie się w piątek koncertem "Kanon Trzech". Będzie to kolejny z cyklu koncertów, w których poznamy postaci wybitnych artystów, legendy kultury wiejskiej. Tym razem będą to sylwetki nieżyjących już: skrzypka Józefa Zarasia, harmonisty Stanisława Stępniaka i śpiewaczki Heleny Goliszek. Sobotni wieczór wypełni polsko-estoński koncert "Kannel-Cymbały". Wystąpią w nim mistrzynie gry na kannel z Estonii oraz muzycy z Podkarpacia, wirtuozi cymbałów i ich budowniczowie.
Karolina Cicha, Elżbieta Rojek - 'JEDEN - WIELE' pieśni chwalebne wielu świątyń
Premiera płyty 23 listopada
Album "Jeden-wiele" to zbiór najradośniejszych i najjaśniejszych pieśni, które można usłyszeć w świątyniach na Podlasiu, gdzie od wieków współegzystują obok siebie różne religijne tradycje. Ta płyta to połączenie tej bogatej mozaiki w jeden spójny program, w którym wszystkie religie przemawiają niejako jednym głosem. Jest to materiał bliski stylistycznie muzyce folkowej, z charakterystycznym brzmieniem instrumentów etnicznych takich jak fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, komancze, ud, rubab, daf czy tombak, z muzyką czasem ekstatyczną, czasem kontemplacyjną a nierzadko bliską rytuału czy obrzędu. [...]
DIKANDA, czyli muzyka z 'czterech stron Wschodu' na Bemowie (17 listopada, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
warsztaty: godz. 12:00
koncert: godz. 19:00
z cyklu: Folkowo Bemowo
Swoje granie nazywają "muzyką z czterech stron Wschodu" i nie ma w tym żadnego naciągania. To bardzo świadome i doskonałe artystycznie wykorzystanie inspiracji ludową muzyką polską, białoruską, bułgarską, macedońską, cygańską oraz kurdyjską. Muzycy stawiają na autentyczność stylów i cały czas poszukują nowych nurtów w tradycyjnych brzmieniach. Większość utworów, które wykonują na swoich, pełnych ekspresji koncertach to ich oryginalne kompozycje.
Koncerty Dikandy to niezwykle emocjonalna podróż po różnych etnicznych brzmieniach Wschodu, żywiołowe spotkanie pełne energii, charyzmy i prawdziwych uczuć. Za najważniejsze w ponad dwudziestoletniej artystycznej aktywności uważają umiejętność budowania pozytywnych relacji ze swoja wierną publicznością.
Warszawska Orkiestra Sentymentalna - PŁYŃ WISEŁKO
Koncert premierowy odbędzie się 7 listopada 2018 o godz. 19:00 w Studio Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego przy ul. J. Kaczmarskiego 59
Piosenki pochodzą z różnych czasów - sprzed pierwszej wojny światowej, z dwudziestolecia międzywojennego, a także z czasów powojennych. Opowiadają o codzienności ułanów, ich dziewcząt, ich przyjaciół, o ich ideałach i dramatach, poświęceniu i tęsknocie, a także radości, poczuciu humoru i różnych, nie zawsze chwalebnych, skłonnościach.
Joanna Słowińska, Jan Słowiński, Stanisław Słowiński Quartet, Sonfonietta Cracovia - ZIELNIK POLSKI
Zielnik w warstwie literackiej to kalendarz współistniejących ze sobą: rygorów pór roku i dorocznej obyczajowości (Zielone Świątki, Zielna, Siewna), interpretacje zakorzenionych w tradycji wątków hagiograficznych i apokryficznych. Urozmaicone formy: od ballady jazzowej (Kolęda polarna), poprzez ascetyczne ostinatowe faktury smyczkowe (Zofia, Stanisław ze Szczepanowa), po rozbudowane współbrzmienie orkiestry i kwartetu jazzowego (Via dolorosa, Zielna) - współtworzą naturalny koloryt Zielnika: pełną gamę muzycznych, interpretacyjnych barw, odcieni i odniesień do otaczających nas i przenikających się nieuchronnie: znaków sfer sacrum i profanum.
Owls Are Not - RADIO TREE
[...] Muzycznie płyta opiera się na rytmicznej wielowarstwowości, którą można opisać takimi idiomami jak minimal-afro-funk, czy free-singeli-punk. Owls Are Not łączą klubową elektronikę (minimal, foot-work, dub) z tradycyjnymi (malipenga w "Bea B-58", vimbuza w "Lovefood") i nowymi (singeli w "Radio Tree" i "Lovefood") rytmami ze wschodniej Afryki. Dopełnia tego kolaż dźwiękowy "Broadcast from Nowhere" zainspirowany twórczością Pierre’a Henry’ego, zestawiającą swobodną improwizację, mroczną wersję new age z electro w stylu Yellow Magic Orchestra i onirycznym popem (fragmentem piosenki nagranej w 2006 roku). [...]
Svitlana Nianio - KYTYTSI (reedycja płyty z 1999 r.)
Aura głosu Svitlany Nianio, zwiewność i prostota jej piosenek odsyłają nasze skojarzenia do świata muzyki ludowej. Ale muzyczne zaplecze Svitlany nosi szlif awangardy muzyki współczesnej. Polski odbiorca mógł poznać tę artystkę z Kijowa, gdy grała w zespole Cukor Bila Smert' wybornie łączącym rockową awangardę z kręgu "Rock In Opposition" z kameralistyką współczesną. Potem Svitlana miała swój udział w future jazzowym projekcie Taran nagranym dla renomowanej niemieckiej jungle'owej wytwórni Compost. "Kytytsi" jawi się na tym tle jako powrót Svitlany do źródeł. Szczególny to jednak powrót skoro artystka przenosi w żywioł korzennych pieśni cały bagaż swych wcześniejszych doświadczeń. [...]
Rafał Księżyk
MADRUGADA zbiera na wydanie płyty (do 12 listopada, wspieram.to)
Andrzej Bienkowski - PIĘCIU OD BOGUSZA
Jan Bogusz - genialny skrzypek, zmarł mając zaledwie 27 lat, w 1945 roku w Kamiennej Woli, małej wiosce koło Odrzywołu w Radomskim. Zostały po nim dwa marnej jakości zdjęcia, żadnych nagrań. Ale na wsi do tej pory żywa jest pamięć o nim i o jego ekstatycznej muzyce, mazurkowych improwizacjach, które wprowadzały tancerzy w trans. Co najważniejsze, Bogusz zostawił po sobie uczniów. To Piotr Gaca, Tadeusz Jedynak, Józef Papis, Józef Zaraś i Stanisław Zieja. Ich gra to mistrzostwo świata. Kojarzy się bardziej z jazzowymi improwizacjami niż z tradycyjną muzyką wsi. Wszyscy pochodzą z mikroregionu Kajoków, jednej z najciekawszych enklaw muzycznych w Polsce. To im poświęcona jest ta publikacja.
Andrzej Bieńkowski
Festiwal Eufonie 2018 (23 listopada-1 grudnia, Warszawa)
I Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE - ideą Festiwalu jest przedstawienie unikatowego dorobku kulturowego Europy Środkowo-Wschodniej. Program Festiwalu jest wielowątkowy, zróżnicowany tematycznie i formalnie - od klasyki po muzykę współczesną i młodych kompozytorów, od dzieł symfonicznych po ambitną muzykę popularną, folk i eksperymentalną elektronikę. Nazwa Festiwalu pochodzi od słowa eufonia (z języka greckiego ευφωνία, euphonia), określającego zgodnie zestawione ze sobą elementy, harmonijnie dobrane dźwięki. Identyfikacja Festiwalu jest połączeniem litery "f" z nazwy oraz otworu rezonansowego skrzypiec, wiolonczeli czy kontrabasu.
Tonga Boys - VINDODO
Poprzednia płyta Tonga Boys "Tiri Bwino" z 2017 roku stanowiła świadectwo nowego miejskiego życia biedoty w zatłoczonych, pozbawionych prądu i kanalizacji osiedlach. Zespół przedstawił muzykę łączącą tradycje ludu Tonga (stąd nazwa zespołu) i współczesne chaotyczne życie w slumsach.
Nowy album "Vindodo" jest krokiem dalej - dojrzałym, bardziej dynamicznym i bardziej wyrafinowanym efektem nieposkromionej kreatywności Petera Kaundy, Alberta Mandy, Solomona Nikho, Myliusa Minthalla i Guty Mandy. Śpiewy dwóch głównych wokalistów Petera i Alberta wspomagane przez chór całego zespołu układają się w nawiązujące jednocześnie do popu i muzyki rytualnej wielogłosy.
Sąsiedzi - W KIESZENI DOLAR
Sąsiedzi, znani z umiejętnej woltyżerki nastrojów, prezentują na najnowszej płycie zarówno utwory taneczne, jak i wprawiające w zadumę, wręcz wzruszające. Choć nadal większość utworów tematycznie krąży wokół morza, muzyka dawnych pokładów przestała być wiodącą inspiracją zespołu. Dziś jest nią szeroko rozumiany folk, muzyka tradycyjna, którą zespół prezentuje na swój sposób. Sporo tu połączeń różnych światów. A to żywa muzyka z Irlandii przeplata się z nostalgicznymi śląskimi melodiami, a to bretoński folk przechodzi w energetyczne bałkańskie zaśpiewy, by za chwilę przenieść słuchacza nad Wielkie Amerykańskie Jeziora, na dawne pokłady, gdzie brzmiały szanty - tradycyjne, marynarskie pieśni pracy czy współczesne ballady opowiadające np. o zatopionych skarbach.
Wielbłądy - CZAS NGONI
Ich muzyka inspirowana jest głównie afrykańskim bluesem, czyli multikulturową mieszanką takich gatunków, jak afro blues i desert blues. W muzyce zespołu pobrzmiewają wpływy południowo-saharyjskie, czyli muzyka Tuaregów i wyraźne inspiracje malijskim gitarzystą Ali Farka Toure. Całość przeplatają wpływy klasycznego bluesa, gatunku, który zrodził się w rejonie rzeki Missisipi, a zwłaszcza jego transowej odmiany, Missisipi Hill Country Blues. Jako że spotkanie tradycji jest nieodłącznym elementem twórczości tych muzyków, tak i tutaj odnajdziemy rytmy i brzmienia muzyki arabskiej, perskiej, a nawet ormiańskiej.
Matragona - ANARTI
Płyta jest artystyczną próbą przywołania świata Anartów z krainy "nad rzeką, którą nazywają San". Jako muzycy Matragony wraz z ekipą filmową i aktorami przemierzaliśmy miejsca związane z lokalnymi Celtami. Brak źródeł nie pozwolił jednak na choćby nikłe próby rekonstrukcji muzyki Anartoi. Jedynie wyobraźnia pozwala nasłuchiwać ich muzyki w szumie wartkiej rzeki San i bujnej przyrodzie - z potomkami drzew świętych gajów, na wyniosłych wzgórzach ze śladami świątyń i kurhanów. Pozostaliśmy zatem przy wyobraźni, inspirowanej krajobrazem Słonnych Gór i tajemniczymi, celtyckimi artefaktami [...]
Maciej Harna
WAŻNA INFORMACJA:
W związku z przerwą wakacyjną, aktualne zamówienia będą realizowane od dn. 3 września.
Loopus Duo - EKLEKTUS
Loopus DUO to powstały latem 2013 duet mocno nietuzinkowych muzyków multiinstrumentalistów. Zjawiskowego, dysponującego czterema niezależnymi barwami głosu wokalisty Sebastiana Madejskiego od ponad 20. lat związanego z art-melancholijnym BELTAINE IMPROVED oraz szalonego pasjonaty i rekonstruktora instrumentów dawnych Roberta Jaworskiego - twórcy m.in. heavy folkowego zespołu ŻYWIOŁAK.
LOOPUS to bezgranicznie groteskowa ocierająca się o absurd niezwykle "duszna" poetyka utopiona w sosie rasowej transowej, motorycznej muzyki realizowanej na instrumentach takich jak choćby lira korbowa, gitara elektryczna, fidel renesansowa, bęben obręczowy. LOOPUS to zapętlone i wciąż nienasycone wilcze duo.
Mimochodem - LEŚMIAN LEŚMIAN
Mimochodem to kwartet wykonujący autorską muzykę inspirowaną poezją Bolesława Leśmiana. Zespół powstał na początku ubiegłego roku. W ten sposób postanowili uczcić 140 rocznicę urodzin autora "Łąki". Nasz program obejmuje 18 różnorodnych stylistycznie utworów, które łączy nazwisko poety. Staramy się układać muzykę tak, żeby wprowadzała słuchacza w nastrój wierszy, jednocześnie na swój sposób ilustrując leśmianowskie historie, metafory i wyobrażenia. Powtarzamy niektóre wersy, tworzymy refreny, operujemy melodią tak, aby podkreślić narracyjną kulminację. A całość układa się w ok. 75-minutowy spektakl literacko-muzyczny.
Andrzej Stasiuk i Haydamaky - MICKIEWICZ - STASIUK - HAYDAMAKY
Dlaczego to Haydamaky grają te utwory? "Dlaczego akurat oni wydobywają z jego poezji całą jej stepowość, wschodniość oraz orientalność? Mają do tego najlepsze prawo jako muzyczni spadkobiercy kozaczyzny. A jako potężny zespół rockowy pokazują siłę Mickiewiczowskiego trzynastozgłoskowca. Przecież to jest napisane specjalnie dla rockowego bandu. Bez trudu można sobie wyobrazić pana Adama, jak improwizuje na scenie wsłuchany we własne słowa, a zarazem w puls basu, bębnów i gitary jakiegoś zespołu, który udało mu się zebrać tam, gdzie aktualnie przebywa, czyli najpewniej w niebie. A dobrych muzyków jest tam wielu" - napisał we wstępie do płyty Andrzej Stasiuk.
Warsaw Afrobeat Orchestra - MAN IS ENOUGH
Warsaw Afrobeat Orchestra (WAO) to jedyny w Polsce i być może jedyny w Europie Wschodniej afrobeatowy kolektyw. WAO są nie tylko przekaźnikiem nigeryjskiej tradycji Fela Kutiego i jego rodziny, proponują też nowatorską i oryginalną formułę tej muzyki, wprowadzając do niej elementy innych stylów. Jak żaden inny afrobeatowy zespół na świecie wykorzystują siłę trzech żeńskich wokali.
Warsaw Afrobeat Orchestra to zespół nietypowy nie tylko dlatego, że swój debiutancki album "Wëndelu" wydają w prestiżowej amerykańskiej wytwórni płytowej, a w BBC gra ich legenda DJ'ów, sam Gilles Peterson. Trudno jest znaleźć orkiestrę, która w tak wyjątkowy sposób łączy afrobeat, reggae, dub, funk, rock, jazz czy world music. Doświadczeni muzycy i trzy wokalistki to wielobarwny taneczny tygiel, który nie pozwala nikomu ustać w miejscu i już na starcie przykuwa uwagę świata.
Odpoczno - ODPOCZNO
Kwartet Odpoczno tworzą artyści wywodzący się z różnych muzycznych światów: od muzyki tradycyjnej (Joanna Gancarczyk, Marcin Lorenc), przez jazz, muzykę improwizowaną (Marek Kądziela) aż po rockową alternatywę (Piotr Gwadera). Połączyła ich tradycyjna muzyka regionu opoczyńskiego. Muzyka, którą grają, sięga głęboko do źródeł, ale słychać w niej także dźwięki współczesnego świata. Improwizacje gitary czy rytmy wybijane przez perkusję, wplecione w charakterystyczny dla polskiej muzyki ludowej trójkowy puls, wskazują też na najlepsze wzory rodem z muzyki alternatywnej, punk rocka czy nawet hip-hopu.
seria Tradycyja - BIAŁORUSKIE MĘSKIE ŚPIEWY
Białoruskie męskie śpiewy – to pierwszy album planowanej serii Tradycyja, zawiera on nagrania męskich śpiewów z Białorusi. Pieśni/piosenki humorystyczne, biesiadne, żołnierskie, chwalące młodość i związane z sianokosami. Zostały one nagrane przez białoruskich entomuzykologów w latach 1969-1980, głównie na Polesiu.
Męska tradycja śpiewu jest jednym z najciekawszych zjawisk białoruskiej kultury. Wiemy o niej bardzo mało. Wydano wiele książek z tekstami pieśni, ale one "milczą", zaś siła sztuki, moc i piękno tradycji istnieje we wspólnym brzmieniu, mistrzowskim władaniu głosami, w ich tembrowej harmonii. Na płycie jest przedstawiony niewielki okruch tego masywu, który można by było zachować dla potomków, dla naszej kultury.
Festiwal Wszystkie Mazurki Świata 2018 (24-28 kwietnia, Warszawa)
Pięć dni koncertów i potańcówek, najlepsze kapele wiejskie, gorące rytmy hiszpańskie, ponad 30 godzin warsztatów, zajęcia dla dzieci, pokazy produkcji instrumentów i spotkania z ich twórcami - ponad 100 wystawców. A na koniec Noc Tańca - 10 godzin świetnej muzyki ponad 30 kapel i taneczne szaleństwo do rana. Szykuje się gorący, wiosenny karnawał - dziewiąty już festiwal Wszystkie Mazurki Świata, święto tradycyjnej muzyki, tańca i śpiewu. Trzeba spróbować!
ZAPROSZENIA NA KONCERT Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego (21 kwietnia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Mamy dla Państwa podwójne ZAPROSZENIA na koncert Orkiestry Klezmerskiej Teatru Sejneńskiego. Aby wygrać zaproszenie, prosimy przysłać e-mail z propozycją trzech polskich zespołów, które chcieliby Państwo usłyszeć w cyklu Folkowo Bemowo. W temacie wiadomości proszę napisać "Orkiestra Klezmerska Teatru Sejneńskiego - Folkowo Bemowo".
Muzycznego, klezmerskiego abecadła uczą się nie w szkole, ale na co dzień, w zespole prowadzonym przez Wojciecha Szroedera. Próby mają w dawnej jesziwie, a koncerty w odremontowanej Synagodze. Wszystko to nie pozostaje bez wpływu na jakość i temperaturę ich muzyki. Muzycy Orkiestry są m.in. inicjatorami i uczestnikami wieloletniego programu "Tratwa Muzykantów - pomiędzy Nowym Jorkiem a Sejnami". Podczas spotkań "terminują" pod okiem najwybitniejszych klezmerów świata: Franka Londona, Davida Krakauera, Michaela Alperta i wielu innych.
SHANNON - Dzień Świętego Patryka na Bemowie (17 marca, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Po mistrzowsku łączą muzykę irlandzką, szkocką czy też bretońską z rockiem i jazzem tworząc absolutnie nową wartość muzyczną, która od dawna stanowi autorską, wszędzie rozpoznawalną wizytówkę zespołu. Muzycy na każdym koncercie fundują swojej publiczności fascynującą podróż na Zieloną Wyspę połączoną z magiczną wyprawą do Lasów Sherwood.
Ich koncert na Bemowie przypada w dniu szczególnym dla irlandzkiej tradycji - Dniu Świętego Patryka. Będzie więc wydarzeniem wyjątkowym. Obok muzyków formacji SHANNON na scenie pojawi się DAMIEN DOHERTY jeden z solistów legendarnej irlandzkiej grupy tanecznej "Lord of the Dance", który doskonale pokaże to, co tak rozgrzewa publiczność na całym świecie - tradycyjne tańce rodem z Zielonej Wyspy.
Stanisława Latawiec - W DOMU KIDÓW
Płyta W domu Kidów jest kontynuacją albumu Z domu Kida (Fundacja Ważka, 2016 r.), uzupełniającą muzyczną historię rodziny Kidów o repertuar związany z domowym cyklem obrzędowym i rocznym cyklem świątecznym. Wydawnictwo to jest tym razem przede wszystkim portretem jednej śpiewaczki - najstarszej z sióstr z domu Kida - Stanisławy Latawiec (ur. 1926 r.). Kilka pieśni w wielogłosie wykonuje ona wraz z siostrami: Michaliną Mrozik (ur. 1932), Janiną Bieńko (ur. 1939) i Stefanią Gołąb (ur. 1942). Oprócz nagrań Fundacji Ważka, dokonanych w Zebrzydowej w 2016 i 2017 roku, na płycie znalazły się również nagrania z kaset z domowego archiwum.
Werchowyna (22 lutego, Warszawa)
miejsce: Aula Główna Politechniki Warszawskiej, Plac Politechniki 1
czas: czwartek, 22 lutego, godz. 19:30
wstęp: wolny
Jak co roku Werchowyna zaśpiewa a capella w Auli Politechniki Warszawskiej. W programie wielogłosowe pieśni Wschodnich Słowian.
Więcej informacji o koncertach w dziale Kalendarium.
Kapela ze Wsi Warszawa - RE:AKCJA MAZOWIECKA
Kapela ze Wsi Warszawa - bogatsza o 20 lat doświadczeń, 7 albumów i setki zagranych na całym świecie koncertów - powraca na równinę mazowiecką by spotkać się i zagrać z jednymi z ostatnich wiejskich muzykantów.
Jak mówią muzycy: "Wyprawiliśmy się kolejny raz na mazowieckie łąki, pola, zapomniane wsie, "Szlakiem Tradycji". I odnaleźliśmy Ich... a może Oni odnaleźli nas? Tak jak znakomita śpiewaczka Maria Bienias, która powitała nas serdecznymi słowami "trochę latek na Was czekałam...".
Matragona - BALNICKI KSIĘŻYC
Księżyc w Balnicy, pod bieszczadzką górą jest wyjątkowy. To jego nostalgiczne światło pozwalało nam dotknąć natury nocy, ono przepełnia wiele utworów grupy swoją melancholią. Balnicę, nieistniejącą dziś wioskę łemkowską pod Matragoną zamieszkują przede wszystkim dzicy mieszkańcy puszczy - jelenie, wilki, niedźwiedzie. Płyta, choć nagrana w warszawskim studio, przywołuje aurę tamtego miejsca, krajobrazu, który stał się istotnym elementem inspiracji dla zespołu. [...]
Maciej Harna
Matragona - TRANS SILVATICUS
Płyta powstawała w atmosferze podróży do Transylwanii i niezwyczajnych wrażeń z tych wyjazdów. To historia spotkań i przyjaźni z 4-osobową komuną dzieci ulicy w krajobrazach Transylwanii, w środku Rumunii. Płyta Trans Silvaticus dedykowana czwórce małych gazeciarzy z pociągu między Medias a Sighisoarą zawiera część tej historii.
Ale na płycie są także ślady spotkań pod górą Matragoną - w Dolinie bobrów, czy też z prawdziwym, szalonym wilkiem w Lupus Tango. Są też inne: Gita - w nieznanym języku wikenu odnosiła się do barbarzyństw wojennych w tamtym czasie na Bałkanach, Wyspę lubimy grywać na koncertach do dziś.
Bum Bum Orkestar - bałkańskie Folkowo Bemowo (10 lutego, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Bum Bum Orkestar tworzy siedmiu znakomitych muzyków zaskakujących żywiołowym, idealnie zgranym brzmieniem. Bezkompromisowo łączą i doskonale splatają w koncertową całość klimaty bałkańskie, klezmerskie i tradycyjne polskie. Radykalnie mieszają ze sobą różne dźwięki, a robią to, zazwyczaj improwizując, na mistrzowskim poziomie. Z łatwością rozpalają porywający do tańca ogień emocji, by po chwili wzruszyć rzewną piosenką.
Żywiołak - PIEŚNI PÓŁ/NOCY
Żywiołak powraca z nową płytą, sięgającą tym razem po inspiracje kulturą ludową Pomorza. Album łączy nowoczesną produkcję muzyczną z nietypowymi brzmieniami, wydobytymi z niezwykłych, archaicznych instrumentów takich jak np. lira korbowa, gęśla gdańska czy lutnia.
Album ten to nie tylko podróż północną porą przez czeluście północnej Polski. To zaproszenie do świata kompletnie zapomnianego, który dla Żywiołaka ocalił m.in. Oskar Kolberg w swym monumentalnym, rękopiśmiennym dziele "Tom 39 POMORZE".
Fleciki - W MOIM OGRÓDECZKU
"W moim ogródeczku" to nowa płyta zespołu Fleciki z Kałuszyna - małej miejscowości na wschodnim Mazowszu. I właśnie z Mazowsza pochodzi większość tradycyjnych piosenek, które znalazły się na tym wydawnictwie. Oprócz nich znajdziecie tam dwa utwory do pięknych wierszy Bolesława Leśmiana, a nawet autorskie piosenki młodych artystów.
MAŁY KOLBERG | NIEZBĘDNIK, część 1 - WIELKOPOLSKA
Program Mały Kolberg powstał po to, aby kształcić postawę uważności na korzenie, tradycję, przekazy dziadków i babć już u najmłodszych dzieci.
W książce znajdują się ilustrowane opisy tradycyjnych zabaw i tańców a na płycie akompaniamenty grane na autentycznych ludowych instrumentach. To doskonały sposób na poznawanie tradycji ludowych i świetną zabawę przy muzyce i tańcu. Publikacja jest początkiem serii uzupełniającej w materiały muzyczne projekt Mały Kolberg, który od 2014 r. pomaga dzieciom i dorosłym korzystać z lokalnych tradycji.
ULYANICA - etno-jazzowa podróż na białoruskie Polesie (20 stycznia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Utwory etno-jazzowej formacji Ulyanica pełne są niezwykłych opowieści o życiu i zwyczajach mieszkańców tej krainy. Zawiłe tańce, proste, chwytające za serce melodie, piękne, niemal zapomniane tradycyjne pieśni. Wszystko to perfekcyjnie wzbogacone nowoczesnymi środkami ekspresji. Ta zjawiskowa muzyka, wyjęta prosto z życia dawnego ludu ożywa i wybrzmiewa w niestartym przez czas autentycznym, emocjonalnym żywiole.
Liderką formacji jest Ulyana Hedzik pochodząca z Polesia wokalistka, skrzypaczka i kompozytorka, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu.
KUJAWSKA ATLANTYDA
Kujawska Atlantyda to próba wskrzeszenia zapomnianej muzyki tradycyjnej z Kujaw. Jej subtelność, emocjonalność i zmienność inspirowały Fryderyka Chopina. Sięgając do wspomnień i nagrań archiwalnych staramy się przywrócić ją współczesności taką, jaka była w jego epoce. Posłuchajcie, zaśpiewajcie, zagrajcie, zatańczcie!
W programie uczestniczą: zespoły Warszawa Wschodnia i Janusz Prusinowski Kompania oraz Danuta Kaczmarek i Zdzisław Piernik. Koncepcja i kierownictwo muzyczne: Justyna Piernik.
"Re:akcja mazowiecka". Kapela ze Wsi Warszawa i goście specjalni (16 grudnia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Kapela ze Wsi Warszawa obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Zespół uznał, że to dobry pretekst do symbolicznego powrotu do źródeł. Do spotkań z nestorami lirycznych pieśni, transowych tańców i magicznych obrzędów.
Obok Kapeli ze Wsi Warszawa pojawią się goście specjalni, a wśród nich: Carniacy oraz założona z początkiem lat 80-tych ubiegłego wieku kapela Zdzisława Kwapińskiego.
Tęgie Chłopy - WESELE
premiera płyty 7 grudnia
Starodawna muzyka z Kielecczyzny - nasza ulubiona - unosiła tańczących pod sam sufit. Do nieba! Kobiety "ośpiewywały" wesele, asystowały przy oczepinach, improwizowanymi naprędce "śpiwami" wbijały szpilę tym, którzy skąpili na czepek, albo osobom, które mimo stosownego wieku wciąż zwlekały z własnym ślubem. Wszyscy znali swoje role: Młodzi i rodzice, druhny i drużbowie, weselny starosta, muzykanci i śpiewaczki, wreszcie goście, a wśród nich ci nieproszeni, czyli wieczorowcy.
Koncert z okazji 25-lecia MATRAGONY (10 grudnia, Sanok)
termin: 10 grudnia, godz. 18:00
miejsce: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st., Sanok
Matragona zagra 10 grudnia swój jubileuszowy koncert na wielu instrumentach. Udział w nim uczestników przeprowadzonych niedawno warsztatów muzycznych, które miały miejsce w Balnicy, Sanoku, Czarnej i Dukli, przeobrazi nieco program koncertowy w muzyczny performance.
Warszawska Orkiestra Sentymentalna - ŚPIEWNIK KOLĘDOWY
premiera płyty 7 grudnia
W repertuarze świątecznym zespołu znajdują się kolędy znane bardzo dobrze każdemu Polakowi od urodzenia oraz nieznane, wyszukane przez nas tradycyjne dawne melodie, a także autorskie melodie kolęd do starych tekstów ze śpiewnika pelplińskiego. Nasze kolędy są napełnione radością, świąteczną atmosferą ale nie brak w nich również zadumy. [...] Chcemy by nasze kolędy były swoistym akompaniamentem towarzyszącym wspólnemu, rodzinnemu kolędowaniu [...]
27. Festiwal MIKOŁAJKI FOLKOWE 2017 (8-10 grudnia, Lublin)
termin: 8-10 grudnia
miejsce: ACK UMCS "CHATKA ŻAKA", ul. Radziszewskiego 16, Lublin
wstęp: karnet (+katalog z płytą) - 75 zł
8 grudnia rozpoczyna się XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Ludowej Mikołajki Folkowe. W programie Festiwalu jak zawsze moc atrakcji: wystawy, warsztaty, promocja książki, konferencja naukowa, konkurs "Scena Otwarta" i oczywiście koncerty. W tym roku na Mikołajkach Folkowych wystąpią: Zespół Folklorystyczny Folusz, Kapela Brodów, Orkiestra św. Mikołaja, Trys Keturiose (Litwa), Ross Ainslie & Jarlath Henderson Band (Szkocja), Kapela Butrynów z Janowa Lubelskiego, Kapela Opocznianka spod Opoczna, Kapela Henryka Gwiazdy z Ligęzowa, Cronica (Polska) oraz Arkona (Rosja).
Adam Strug - LEŚNY BOŻEK
Płyta "Leśny Bożek" jest czwartą, autorską płytą Adama Struga. Piosenki na niej zawarte mówią o antynomiach ludzkiego losu: miłości, śmierci, nadziei i rozczarowaniu. W warstwie literackiej, obok tekstów Struga, odnajdujemy wiersze Leśmiana, Staffa, Asnyka i poety ludowego Jana Pocka. W warstwie muzycznej - w całości skomponowanej przez autora - dają znać o sobie fascynacje polską muzyką tradycyjną i melodyką Bliskiego Wschodu. Cechami tej płyty są liryka i minimalizm. Autor częstokroć deklaruje, że jego utwory służyć mają wspólnemu śpiewaniu wierszy poetów polskich i obcych.
Kapela Maliszów - WIEJSKI DŻEZ
premiera płyty 24 listopada
Płyta "Wiejski Dżez" udowadnia, że muzycy Kapeli Maliszów wciąż konsekwentnie rozwijają swoją potrzebę otwierania się na stylistykę, która nie jest popularna na wsi. [...]
Nowa muzyka Kapeli Maliszów, jest wciąż pełna wirtuozowskich interpretacji Kacpra, pięknego i bardziej dojrzałego głosu Zuzi, ale sporo tu także pomysłów Jana - porywających melodii z towarzyszeniem akordeonu, które można uznać za przykład "nowej muzyki wiejskiej".
Werchowyna zaśpiewa na Zaciszu (18 listopada, Warszawa)
godzina: 18:00
miejsce: DK Zacisze, ul. Blokowa 1, Warszawa
wstęp: wolny
Werchowyna nieprzerwanie śpiewa od 26 lat, choć nieczęsto można ją spotkać na koncertach. Po 20 latach ponownie wystąpi na Zaciszu z okazji 50. Urodzin Domu Kultury Zacisze.
Dzisiejsza Werchowyna koncentruje się na wielogłosowym, białym śpiewie, bez instrumentów - a capella. W programie tradycyjne pieśni ukraińskie, białoruskie i rosyjskie.
"KSIĘŻYC" w ramach Folkowo Bemowo (18 listopada, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Zespół narodził się w ostatniej dekadzie XX wieku i szturmem podbił publiczność, zdobywając także uznanie krytyków w kraju i zagranicą. Powrócili po kilkuletniej przerwie w 2014 roku.
Twórczość grupy łączy ducha muzyki dawnej i współczesnej. Bez mała średniowieczne brzmienia o słowiańskich korzeniach doskonale miesza z estetyką minimalistyczną i elementami eksperymentów wokalnych XXI wieku. Alchemiczne zestawienie tych składowych przynosi w efekcie oryginalną, zapierająca dech muzykę, delikatną i niepokojącą zarazem, zaś surrealistycznie baśniowe teksty stanowią esencję piękna i smutku.
Kapela Niwińskich - CZAS WESELA. Muzyka żydowska z zapisów Oskara Kolberga i z pamięci wiejskich muzykantów
Muzyka żydowska i polska istniały przez wieki obok siebie a motywy z obu tradycji wzajemnie się przenikały. Żydowscy muzykanci grywali na polskich weselach a polscy na żydowskich. Wojna bezpowrotnie zamknęła ten świat. Zebraliśmy nieliczne pozostałości, zapisane przez Oskara Kolberga, odnalezione w archiwalnych nagraniach, przekazane przez przedwojenne pokolenie polskich muzykantów. Płyta jest naszą opowieścią o wielokulturowym pejzażu dawnej Polski, o polsko-żydowskich tradycjach muzycznych, o pamięci ale przede wszystkim o pięknie, życiu i szalonej energii, które ta muzyka w sobie niesie. Mateusz Niwiński
Andrzej Bieńkowski - KOLBERG PO ŻYDOWSKU muzyka żydowska ze wsi
"Próba odtworzenia żydowskiej muzyki granej na wsiach przypominała pracę archeologa, który z kilku skorup odtwarza garnek. Prawdziwym zaskoczeniem były dla mnie żydowskie mazurki i oberki, które grali i tworzyli sławni żydowscy muzycy.
Płyta składa się z dwóch części. Pierwsza to nagrania terenowe muzykantów wiejskich, którzy albo uczyli się muzyki u Żydów i grali na żydowskich weselach, albo podsłuchiwali kapele żydowskie. [...] Druga część to nagrania koncertowe z Muzeum Polin. To wspólne muzykowanie braci Wójcików i kapeli Niwińskich [...] oraz polka grana przez Stanisława Głaza i [...] Boygn trio. W tej części też Władysława Dycha przypomniała pieśń weselną w jidysz. Pozostała część koncertu to utwory młodych muzyków z miasta [...]. Grali, śpiewali żydowski repertuar, ale nie ten ograny klezmerski, tylko polskich Żydów z małych miasteczek i wsi. [...] Andrzej Bieńkowski
Kożuch - IDZIE BURZA
Zespół znany wcześniej pod nazwą Gęsty Kożuch Kurzu.
Z pasją i ogromnym apetytem wgryzamy się w muzyczne tradycje centralnej Polski. Inspiruje nas surowe brzmienie dawnych wiejskich muzykantów z pokolenia naszych dziadków i pradziadków. Cały czas odkrywamy, jak zaskakująco mądra i współczesna jest ta muzyka. I tak właśnie chcemy ją grać. Przede wszystkim z pasji i dla własnej radości. Przede wszystkim do tańca, ale też dla tych, którzy tańczyć nie muszą. Muzyka, którą gramy, zakorzeniona jest w tradycjach regionu łódzkiego. Przede wszystkim w muzycznym dziedzictwie okolic Łęczycy i pogranicza łęczycko-łowickiego, skąd pochodzą nasi mistrzowie: skrzypek Tadeusz Kubiak oraz harmonista Sławomir Czekalski.
Warszawska Orkiestra Sentymentalna - TAŃCZ MÓJ ZŁOTY
premiera płyty 7 października
Wzruszające walce, namiętne tanga, skoczne polki, porywające fokstroty, rumby i slow-foksy - wybieramy to, co najlepsze wśród bogactwa sceny i ekranu dwudziestolecia i czasów powojennych, i wykonujemy, zachowując styl i ponadczasowy urok tych melodii, dodając im odrobinę współczesnej wrażliwości muzycznej.
WoWaKin - Trio Woźniak / Wachowiak / Kinaszewska - KRAJ ZA MIASTEM
Zespół tworzą Paula Kinaszewska - skrzypaczka i śpiewaczka, Bartłomiej Woźniak - kompozytor, śpiewak, multiinstrumentalista i Mateusz Wachowiak - harmonista. Ich wspólną pasją jest muzyka, a szczególnie polska muzyka ludowa. Odkrywają przed nami świat polek, mazurków, oberów, walczyków, fokstrotów - czyli świat królującej niegdyś w Polsce muzyki tanecznej, będącej niezapisanym a fascynującym skarbem polskiej wsi. Muzycy czerpią swój repertuar z żywego przekazu, jeżdżąc na wieś i ucząc się od starego pokolenia muzykantów i śpiewaczek. Przyjaźnią się z wieloma muzykami ze wsi. Muzyka zawarta na tej płycie pochodzi z tradycji regionów radomskiego, kieleckiego i sannickiego.
WAŻNA INFORMACJA:
W związku z przerwą wakacyjną, aktualne zamówienia będą realizowane od dn. 4 września.
Karolina Cicha & Bart Pałyga - PŁYTA TATARSKA
Oryginalna muzyka Tatarów przybyłych na Podlasie w XV wieku nie zachowała się. I choć Tatarzy polscy przez wieki kultywowali swoją orientalną kuchnię, obyczaje i religijną odrębność, muzyka, z którą przyjechali zamilkła wraz z ich językiem. Nikt dziś nie wie, co i jak grali, gdy przybyli do Polski. Cicha i Pałyga postanowili wskrzesić tę zapomnianą muzykę. Poszukiwania materiału na płytę trwały jednak trzy lata. Muzycy podążali śladami żywych do dziś tradycji tatarskich w Tatarstanie i na Krymie. Zapuścili się też daleko na wschód, w archaiczne skale azjatyckich stepów. Na ich płycie zabrzmiał kobyz, obciągnięty skórą kozła, orientalny saz czy dotar, na którym można grać podczas jazdy konnej. Nie zabrakło śpiewu gardłowego, dźwięku drumli, czy rytmu końskich kopyt.
Sutari - OSTY
OSTY - druga płyta zespołu Sutari - to muzyczna opowieść, zawieszona pomiędzy baśnią a życiem realnym. Artystki kolejny raz sięgają po pieśni ludowe, by z właściwą sobie wrażliwością i wyobraźnią opowiedzieć o otaczającym je świecie z perspektywy kobiety.
Opowiadają o zdarzeniach, które są wielowymiarowe jak osty - bowiem osty to zarówno piękne i pożyteczne zioła o leczniczym działaniu, jak i kłujące chwasty. Usłyszymy o różnych odcieniach miłości, o tęsknocie, strachu, zagubieniu, walce o własną godność i poszukiwaniu niezależności. W świecie baśni bohater żeby dorosnąć musi wejść do ciemnego lasu. Musi być gotowym na spotkanie z nieznanym, z niebezpieczeństwem, z wilkiem. Pieśń, tak jak baśń, pomaga się z tym wilkiem oswoić. Prowadzi mądrością wielu pokoleń.
Laboratorium Pieśni - ROSNA
Laboratorium Pieśni - PUSTE NOCE
Laboratorium Pieśni śpiewa tradycyjnie, w wielogłosie pieśni: ukraińskie, bałkańskie, polskie, białoruskie, a także gruzińskie, skandynawskie i wiele innych. Pieśni świata wykonują zarówno a capella, jak i przy akompaniamencie bębnów szamańskich i innych etnicznych instrumentów, m.in.: shruti box, dzwonków, przeszkadzajek, fletu, kalimby, mis, gongu, wnosząc w pieśni tradycyjne nową przestrzeń improwizacji głosowych, inspirowanych dźwiękami natury, często intuicyjnych, dzikich, kobiecych.
Maria Siwiec - ŚPIEWACZKA Z GAŁEK RUSINOWSKICH
Maria Siwiec należy do najwybitniejszych współczesnych śpiewaczek ludowych. Zdobyła uznanie jako solistka, członkini i kierowniczka zespołu "Gołcunecki", doskonała tancerka ludowa oraz mistrzyni i popularyzatorka tradycji muzycznych południowego Mazowsza (obszaru przenikania się wpływów z regionu opoczyńskiego i radomskiego). Urodziła się we wsi Gałki Rusinowskie w 1959 r. Marię Siwiec cechuje prostolinijność, ujmująca życzliwość i szczególna umiejętność tradycyjnego przekazu pieśni, melodii, tańców.
Podczas nagrywania płyty Marii Siwiec towarzyszyli: Piotr Gaca z Rdzuchowa, Agnieszka Niwińska, Mateusz Niwiński, Mariza Nawrocka, Zuzanna Zimończyk oraz Jakub Zimończyk.
Żywizna - ZAŚWIEĆ NIESIĄCKU AND OTHER KURPIAN SONGS
Żywizna (po kurpiowsku natura) to duet gitarzysty Raphaela Rogińskiego i Genowefy Lenarcik, śpiewaczki oraz córki wielkiego przedstawiciela folkloru Kurpiów Stanisława Brzozowego. Twórcy "Żywizny" korzystają z tradycji śpiewów leśnych, przywołując we wspólnych utworach dzikość i tajemnicę Puszczy Zielonej. Charakter utworów tworzą wyjątkowa liryka tradycyjnych tekstów kurpiowskich oraz czerpiąca z wielu kultur, współczesna gitara Raphaela Rogińskiego.
ZAPROSZENIA NA KONCERT "SUTARI - przedpremiera płyty Osty" (25 marca, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury - art.bem, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Mamy dla Państwa podwójne ZAPROSZENIA na koncert SUTARI - przedpremiera płyty "Osty". Aby wygrać zaproszenie, prosimy przysłać e-mail z propozycją trzech polskich zespołów, które chcieliby Państwo usłyszeć w cyklu Folkowo Bemowo. W temacie wiadomości proszę napisać "SUTARI 'Osty' - Folkowo Bemowo".
Sutari to unikalna na polskiej scenie folkowej, jedyna w swoim rodzaju formacja. Niezwykły mix trzech kobiecych talentów, temperamentów i głosów: Zosia Zembrzuska, Kasia Kapela i Basia Songin - są wokalistkami, instrumentalistkami, aktorkami i performenkami. Od kilku lat działają na różnych polach od muzyki i teatru aż po taniec i film. W ich repertuarze znajdują się niebanalne, intrygujące opracowania pieśni ludowych z wielu regionów Polski, a także własne kompozycje utrzymane w ludowej poetyce i twórczo z nią dialogujące.
Maniucha i Ksawery - OJ BOROM, BOROM - IMPROWIZACJE POLESKIE. DUET NA GŁOS I KONTRABAS
MANIUCHA I KSAWERY to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki, łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają także do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu.
Tęgie Chłopy "DANSING" - na kasecie
Kapela Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie. Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów - tradycyjnych kapel, ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych.
Płyta DANSING zdobyła WIRTU@LNE GĘŚLE, czyli nagrodę dla najlepszej folkowej płyty wydanej w 2015 r.
Ania Broda - THOUSAND LAKES
[...] Wpadłam na trop rzadkich i starodawnych w formie hymnów warmińskich. Zafascynowały mnie melodie, energia tej muzyki, jej szlachetność, dojrzałość, głębia... Są tu pieśni inspirowane zjawiskami natury. Są pieśni Morcinkowe, związane z głęboko zakorzenioną tradycją kończenia i odnawiania umów czeladniczych i gospodarskich. Są rytmy łamane, nietypowe frazy i ślady dawnej obrzędowości tych ziem. Trop dla odnalezienia funkcji muzyki w kulturze. Są dzikie i dynamiczne biwaty, szalone rytmy taneczne [...].
Ania Broda
POLSKA - ŚCIEŻKI TAŃCA
Nazwa i forma szwedzkiego tańca "polska" mają źródła w renesansowej Polsce. Teraz, po kilkuset latach odkrywamy na nowo, że nasza (polska i szwedzka) muzyka ludowa ma wspólny korzeń, z którego wyrastają zróżnicowane, ale wciąż pokrewne melodie i tańce. Jak brzmią "tańce polskie" z zapisów historycznych a jak przeniesione do naszych czasów w pamięci wiejskich muzykantów chodzone, kujawiaki, mazurki oraz różne rodzaje polska? Na czym polegają podobieństwa i różnice w tańcu? Czy da się dotrzeć do wspólnych źródeł pieśni? [...].
Janusz Prusinowski, Magnus Gustafsson, Jonas Hjalmarsson
ZAPROSZENIA NA KONCERT "LELEK - Brzask Bogów" (25 lutego, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury - art.bem, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Mamy dla Państwa podwójne ZAPROSZENIA na koncert "LELEK - Brzask Bogów". Aby wygrać zaproszenie, prosimy przysłać e-mail z propozycją trzech polskich zespołów, które chcieliby Państwo usłyszeć w cyklu Folkowo Bemowo. W temacie wiadomości proszę napisać "LELEK 'Brzask Bogów' - Folkowo Bemowo".
Formację "LELEK" tworzy grono, jak sami o sobie mówią, niezwykłych gości. To autentyczna supergrupa, reinterpretująca najbardziej niezwykłe poematy i pieśni, które odwołują się do dziedzictwa przedchrześcijańskiej słowiańszczyzny.
Teresa Mirga - MIRE GILA
Płyta ta jest zbiorem pieśni zasłyszanych przez Teresę Mirgę w dzieciństwie. Obok pieśni dzieciństwa - opracowanych przez Mirgę muzycznie i tekstowo, płyta zawiera również jej kompozycje autorskie. Nagrań dokonano podczas kilku spotkań z muzykami w zacisznym domu autorki w Czarnej Górze, w maju i w lipcu 2015 r.
ZAPROSZENIA NA KONCERT Mamadou & Sama Yoon (21 stycznia, Warszawa)
miejsce: Bemowskie Centrum Kultury - art.bem, ul. Górczewska 201 (wejście od ul. Konarskiego), Warszawa
z cyklu: Folkowo Bemowo
Mamy dla Państwa dwa podwójne ZAPROSZENIA na koncert Mamadou & Sama Yoon. Aby wygrać zaproszenie, prosimy przysłać e-mail z propozycją trzech polskich zespołów, które chcieliby Państwo usłyszeć w cyklu Folkowo Bemowo. W temacie wiadomości proszę napisać "Mamadou & Sama Yoon - Folkowo Bemowo".
Siostry - Stanisława, Michalina, Janina i Stefania - Z DOMU KIDA
Na płycie Z domu Kida możemy usłyszeć cztery siostry - Stanisławę Latawiec (ur. 1926 r.), Michalinę Mrozik (ur. 1932 r.), Janinę Bieńko (ur. 1939 r.) i Stefanię Gołąb (ur. 1942 r.). Stanowiły one przez wiele lat trzon uznanego, nieistniejącego już dziś zespołu Przejęsławianki, który powstał w małej wiosce Przejęsław, w okolicy Bolesławca na Dolnym Śląsku. Unikatowość i złożoność repertuaru sióstr jest odbiciem ich niezwykłych losów rodzinnych. Trzy pokolenia Kidów przewędrowały przez bardzo odległe od siebie tereny, z wielokulturowych muzycznych tradycji każdego z tych miejsc czerpiąc pieśni, styl śpiewania, a nawet język. Opuściwszy Wołyń, rodzina zamieszkała najpierw w północnej Bośni, potem w chorwackiej Slavonii, by wreszcie w 1946 roku wraz z resztą polskich reemigrantów z byłej Jugosławii znaleźć się na Dolnym Śląsku.
Warszawska Orkiestra Sentymentalna - UMÓWMY SIĘ NA DZIŚ
Płyta znów dostępna.
Płyta zatytułowana "Umówmy się na dziś" to podróż do korzeni polskiej przedwojennej sceny muzycznej. Grupa wykonuje utwory z repertuaru Adama Astona, Wiery Gran, Mieczysława Fogga i innych gwiazd teatralnych, kabaretowych czy filmowych. Kontynuuje tradycję rewiowych wykonań utworów tanecznych i sentymentalnych, zachowując naturalny i ponadczasowy czar tych piosenek, a jednocześnie dodaje im odrobinę współczesnej wrażliwości muzycznej.
Werchowyna - 25
Płyta "25" zawiera obrzędowe i liryczne pieśni a capella - ukraińskie, łemkowskie, białoruskie i rosyjskie.
Wydana została z okazji jubileuszu 25-lecia istnienia zespołu, nie jest to jednak płyta podsumowująca dotychczasową działalność WERCHOWYNY, ale całkiem nowy repertuar.
W początkowym okresie swego istnienia WERCHOWYNA występowała w dużym, czasem nawet ponad dwudziestoosobowym składzie. Śpiewali i grali utwory z całego terenu Ukrainy, ale też białoruskie i polskie.
Na przełomie wieków odstawili instrumenty definitywnie i skupili się na pięknych, wielogłosowych pieśniach.
The Cajun Spices - THE CAJUN SPICES
Nazwa zespołu The Cajun Spices odwołuje się do mieszaniny ziół cajun bardzo popularnych w południowych stanach USA, przy czym sama nazwa Cajun nawiązuje do potomków osadników francuskich, zamieszkujących głównie obszar Luizjany. Zespół został założony w lutym 2014 roku w Warszawie. The Cajun Spices to unikatowe połączenie pasji do muzyki i tańca inspirowanych na tradycyjnych brzmieniach z Luizjany. Inspiracji szuka w muzyce legendarnych jazzbandów lat 20 i 30-tych, gypsy jazzie, a także w twórczości współczesnych ulicznych muzyków Nowego Orleanu.
Fleciki - HEJ, ZAGRAJCIE MUZYKANTY
Fleciki to dziecięcy zespół grający i śpiewający ludową, folkową muzykę z Polski, Albanii, Bułgarii, Bośni, Serbii, Chorwacji i Macedonii. Zespół prowadzi Marcin Zadronecki, znany z zespołu Balkan Sevdah. Dzieci śpiewają, grają na fletach i bębnach. Występowali na festiwalu w Bułgarii, a niedawno zdobyli pierwszą nagrodę na kulturomaniaku.
Krajka w Gościach - OD SANU DO DONU
KRAJKA to sześcioro młodych ludzi z ukraińskimi korzeniami, zafascynowanych białym śpiewem i bogatą polifoniczną harmonią ukraińskiej pieśni.
Płyta "Od Sanu do Donu" zawiera tradycyjne pieśni i muzykę Łemkowszczyzny, Bojkowszczyzny, Podola, Polesia, Naddnieprza, Połtawszczyzny i Słobożanszczyzny. Tytuł symbolicznie łączy rubieże mozaiki ukraińskiego folkloru w całej jej różnorodności - od zachodnich po wschodnie krańce. Są tu wielogłosowe pieśni śpiewane a cappella i z akompaniamentem oraz utwory instrumentalne. Wszystko wykonane w manierze archaicznej, podporządkowane źródłowej tradycji każdego z regionów.
Pieśni weselne i muzyka instrumentalna ze wsi Lavonpal i okolic
Płyta prezentuje weselną tradycję muzyczną (śpiew solowy oraz muzykę instrumentalną) białoruskiego Pojezierza. Właściwe tej tradycji utwory zostały nagrane przez białoruskiego poetę i etnografa Siarhieja Paniznika w latach 1968-1969 we wsi Lavonpal (nad rzeką Dźwiną blisko granicy białorusko-łotewskiej) i okolicach.
Pieśni zawarte na płycie odzwierciedlają treść i charakter obrzędu weselnego, określanego na tym obszarze mianem "swadźba". Obszernie przedstawione pieśni zaręczynowe, pieśni śpiewane podczas ubierania panny młodej, oczekiwania na przyjazd pana młodego, wyprawiania pary młodej, żartobliwe pieśni skierowane do swatki i swata.
Maria Pomianowska - THE VOICE OF SUKA
Płyta, którą Państwu oddaję, to moje muzyczne kartki z podróży. Kompozycje własne, które od lat pisałam "do szuflady". Dawno temu w Indiach zrozumiałam, że cała muzyka została już dawno skomponowana i znajduje się w miejscu poza czasem i przestrzenią. My artyści tworząc ją, w istocie odkrywamy tylko coś, co już istnieje, tak jak podróżnik odkrywa nowe lądy. Wydobywamy to z potencjalności i materializujemy. Klimaty tradycyjnej muzyki polskiej, echo melodii perskich, indyjskich czy skandynawskich, rytmy Radżastanu i Dalekiego Wschodu odcisnęły się w moim sercu jak pieczęć. Trzydzieści lat podróży po wszystkich kontynentach uświadomiło mi, że proste staropolskie instrumenty potrafią "rozmawiać" we wszystkich językach świata. Posłuchajcie ich odrodzonego dźwięku. Alfabetu XXI wieku.
(Dr hab. Maria Pomianowska)
Trebunie-Tutki i Quintet Urmuli - DUCH GÓR
Podhalańscy Górale spod Giewontu i Gruzini spod Kazbeku, to od wieków "ślebodni" czyli wolni i niezależni pasterze i wojownicy; niepodlegli, dumni i honorowi. Ich muzyka i mocny wielogłosowy męski śpiew, te cechy podkreślają. "Duch Gór" to spotkanie prastarych tradycji muzycznych. Uczestniczą w nim dwa uznane w swoich regionach zespoły - Trebunie-Tutki z Zakopanego i Quintet Urmuli z Tibilisi. Wykorzystując pasterskie instrumentarium i tradycyjną polifonię śpiewają o zbójeckim życiu, miłości i śmierci, wskrzeszając podhalańsko-kakuazkie duchy przodków, legendarnych herosów gór.
Bum Bum Orkestar - NIESIĄDZ
Debiutancka płyta "Niesiądz" zespołu BUM BUM ORKeSTAR prezentuje przekrój przez całą ich dotychczasową twórczość.
BUM BUM nazywa swój styl "eklektycznym". Oznacza to, że w swojej muzyce odważnie miesza wpływy bałkańskie, klezmerskie i polskie, co wraz ze współczesnym spojrzeniem na tradycyjne instrumentarium, daje pełną energii, żywą muzykę.
Album zawiera utwory zarówno autorskie, jak i tradycyjne we własnych aranżacjach.
Tytułowy "Niesiądz" oznacza księżyc w gwarze kurpiowskiej.
Mosaik - WOLNO!
Mosaik znów wyrusza na wyprawę w świat muzyki etnicznej i wyobraźni. Wolno, bez pośpiechu, z dala od zgiełku miasta. Czwarty już album Mosaik powstał w starej chacie na Suwalszczyźnie, podczas długich, spokojnych wieczorów przy kominku i leniwych, chłodnych poranków. Dzięki pomocy przyjaciół trafia w Wasze ręce niezwykła mozaika brzmień polskich, śródziemnomorskich i afrykańskich. No przecież - wolno!
Aktualne informacje: 2022 r. | Archiwalne informacje: 2021 r. | 2020 r. | 2019 r. | 2017/2018 | 2016 r. | 2015 r. | 2014 r. | 2013 r. | 2012 r. | 2011 r.